AKKtiv
Jag och Maria har börjat en ny kurs på habiliteringen Föräldrautbildning i kommunikation AKKtiv grundkurs KomIgång. Det har varit 2 träffar och jag tycker den är givande och bra. Sist pratade vi om att vara kommunikationspartner till sitt barn och hur man kan göra när barnet inte utvecklas som förväntat.
Den medvetna kursen TVT
1. Titta och lyssna (vara tyst och stilla, uppmärksam på vad barnet gör och visar intresse för)
2. Vänta och förvänta (vara nära och ge barnet tid att signalera vad den vill. Ge tid, massor av tid...)
3. Tolka och bekräfta (tolka det barnet gör som kommunikation och visa att man uppfattar barnets signal och bekräfta)
RÄVA- locka barnet att kommunicera
Detta tycker jag är ett arbetssätt som vi ständigt arbetar med med Love.
Man arrangerar en situation som man tror kommer väcka någon reaktion hos barnet. Därefter följer man arbetssättet som ovan 2. vänta och förvänta sedan 3. Tolka och bekräfta.
Detta låter kanske enkelt men jag lovar, det är det inte...
Vi har också fått dela in i vilket steg i utvecklingstrappan där Love befinner sig och kommer arbeta mer kring det.
Det här med kommunikation med barn med funktionsnedsättningar är inte helt enkelt och att vara "rätt" i alla lägen. Det gäller att vara uppmärksam och tolka de små små tecknen och snabbt svara på dem. Men det är otroligt intressant och vi lär oss, hela tiden :)
Ibland är det dessutom lite svårt att koncentrera sig då en pappa måste lida av narkolepsi. Han somnar. HELA tiden. Och inte så att han rister på sig och försöker vakna till när huvudet ramlat bak i sömnen 300 gånger. Nej, han bara sover vidare....
Den medvetna kursen TVT
1. Titta och lyssna (vara tyst och stilla, uppmärksam på vad barnet gör och visar intresse för)
2. Vänta och förvänta (vara nära och ge barnet tid att signalera vad den vill. Ge tid, massor av tid...)
3. Tolka och bekräfta (tolka det barnet gör som kommunikation och visa att man uppfattar barnets signal och bekräfta)
RÄVA- locka barnet att kommunicera
Detta tycker jag är ett arbetssätt som vi ständigt arbetar med med Love.
Man arrangerar en situation som man tror kommer väcka någon reaktion hos barnet. Därefter följer man arbetssättet som ovan 2. vänta och förvänta sedan 3. Tolka och bekräfta.
Detta låter kanske enkelt men jag lovar, det är det inte...
Vi har också fått dela in i vilket steg i utvecklingstrappan där Love befinner sig och kommer arbeta mer kring det.
Det här med kommunikation med barn med funktionsnedsättningar är inte helt enkelt och att vara "rätt" i alla lägen. Det gäller att vara uppmärksam och tolka de små små tecknen och snabbt svara på dem. Men det är otroligt intressant och vi lär oss, hela tiden :)
Ibland är det dessutom lite svårt att koncentrera sig då en pappa måste lida av narkolepsi. Han somnar. HELA tiden. Och inte så att han rister på sig och försöker vakna till när huvudet ramlat bak i sömnen 300 gånger. Nej, han bara sover vidare....
Kommentarer
Postat av: josephine
Som du skriver, är det inte lätt. Det krävs verkligen mycket tid och fokus. Love har tur som har en så fin mamma. Du lägger verkligen ner din själ, på alla de små små saker som är stora och betyder mycket för love. Tänk så långt ni kommit med allt!! Kram
Postat av: Loves mamma
♥
Trackback