val av bil och bilanpassning

Idag har vi haft Lars Backö från trafikverket och en från ett anpassningsföretag här för att diskutera val av bil och vad vi behöver för anpassningar. Jösses, vilket företag för att det ska bli bra. Fick bilstöd beviljat i höstas men det hann gå ut innan vi fick klart för oss vad för bil vi behöver, så det fick vi söka om men har fått det beviljat igen.

Min tanke var att sätta in ett bakåtvänt, vridbart säte bakom passagerarsätet som jag sett att en annan familj har. Men det måste man tydligen har dispans för. Detta diskuterades fram och tillbaka men vi kom till slut fram till att vi nog sätter in en GS-Seat 355, som är en framåtvänd, vridbar stol, i framsätet så kommer jag ha full koll på Love när jag kör. Nu blir han visserligen framåtvänd men de menade att stolen går att tilta och med huvudstöd kommer den vara säker. Så det får jag lita på :)

Vi är inne på en mercedes Viano och diskuterade då vilken längd vi behöver; lång eller extra lång. Men eftersom jag måste kunna få in både gåstolen och vagnen måste vi nog tyvärr ha en extra lång. Gissa om jag kommer dra mig för att köra och handla...

De frågade också om vi funderat på om Love kommer ha en elrullstol de närmaste åren. Bilen vi köper måste vi ha i 9 år så det gäller att tänka några år fram... Men jag tror faktiskt bara vi kommer ha en vanlig rullstol. Saken är att vi kommer sätta in en kran för att få in vagn och gåstol då dessa är ganska tunga och om vi då ändå ska sätta in en kran som orkar elrullstol med. Men den tar väldigt mycket mer plats så onödigt om vi ändå inte tror vi behöver så stor. Nån som har erfarenhet? Brukar man ha elrullstol till barn upp till 12 år? Love kommer vara 12 år när vi kan byta bil igen. Känns helt sjukt ändå att tänka så långt fram när man hela första året var tacksam för ytterliggare en dag tillsammans men det kan ju vara så att Love kommer klara sig så gäller att tänka långsiktigt.

Vill bara ha det klart!!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har en 8 åring i rullstol men inte el.

2011-06-09 @ 15:35:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0