krishjälp... eller inte...

Har börjat läsa en ny bok, Rädda Felix- att skapa ett barn för att rädda livet på ett syskon. kände igen mig när hon skrev om när de träffade en kurator och en barnpsykolog. Mamman och pappan behövde krishjälp, de har fått veta att deras äldste son kommer dö och troligen även deras 2åring. Tyvärr kan de inte ge mycket till hjälp. Barnpsykologen gav dem en lapp med nr till familjerådgivning då hon inte kunde sig an föräldrarna om de ville diskutera annat än barnen.

Jag och Daniel fick med tipset om familjerådgivning av kuratorn och psykologen på HAB. De kunde inte hjälpa oss om vi ville prata om andra "problem" än de kring Love. Om man får ett gravt handikappat barn som läkarna tror kommer dö inom kort tid tror ni då man har det kanon i förhållandet? Eh, troligen inte. Men de problemen som uppstod i förhållandet pga av att Love inte är frisk ska vi tydligen gå till nån annan med. Ja, det är verkligen jättelätt att tänka igenom VAD jag ska ta upp med VEM när man går till psykolog.... Kan säga att jag brydde mig inte om att gå till nån av dem då.

Sen skriver hon också om hur hon själv hade reagerat om det var en närstående till henne som hade drabbats. Hade hon distanserat sig eller haft mod att stötta? Vi har haft lite blandade reaktioner. Lyckligtvis har de flesta klarat stötta men det finns även de som har distanserat sig. Detta tog vi väldigt hårt och lade mycket energi på att försöka förstå. Idag har jag helt enkelt accepterat att vi är olika och hanterar krissituationer på olika sätt.

Kommentarer
Postat av: Madde

Hej Madelene!

Vet inte riktigt hur jag hittade till dig men jag har följt er ett tag nu.. Ni verkar vara en stark familj och jag känner med er! Jag själv har haft turen att få föda ett friskt barn men jag har haft barn runt omkring mig i halva mitt liv med olika sjukdomar så det har alltid funnits i bakhuvudet.

Jag vill egentligen bara skicka en styrkekram och jag hopas att Love finns med oss så länge han kan!

Ta hand om er och jag hoppas verkligen det har löst sig med era assistenter.

Kram Madde

2010-10-26 @ 20:38:19
URL: http://madelenekahnberg.blogg.se/
Postat av: Emelie

Tja Madde



Jag vet inte vad det är för spruta, de sa bara influensasprutan. Men jag kan fråga mer på tisdag. Antar att Loves läkare vet. Eller så är det olika från kommun och landsting??



Känner igen det där med HAB. Kuratorn och psyk kommer hit ibland men det blir mest ytligt snack eftesom det måste centrera kring Elly..Bättre än inget men lite kantigt kan jag tycka.



KRAM


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0