Norrköping avklarat!!

I måndags begav jag mig till Norrköping för sista delen i kursen "samspel och kommunikation med barn och ungdomar med medfödd/tidig dövblindhet". Kursen startade med en träff i höstas som mest bestod av föreläsningar. Sedan har det i 5 månader varit distansstudier där vi bla fördjupat oss i vårt barns syn och hörsel, hur man är en god samspelspartner och vad man bör tänka på vid filmning. Det som varit extra givande under distansstudierna är den fina responsen vi fått efter varje inlämnad uppgift.

Kursen avslutas sen med en ny träff som mest bestod i att djupgranska våra filmklipp vi haft med oss. Detta gjorde vi i grupper om 7-8 stycken. Sedan valde gruppen ut ett klipp som visades i hela gruppen (ca 30 personer) Och min grupp valde klippet med Love så var lite roligt att få visa upp honom för alla :)

Först skulle vi hitta när det hände något intressant och sedan beskriva vad vi såg utan att göra egna tolkningar. Därefter skulle vi hitta en yttring eller en gest eller både och. Därefter tolkade vi situationen.

En gest- ett uttryck som kommer från barnet utan att det är medvetet riktat till samspelspartnern (en inre tanke, ofrivillig rörelse mm)

En yttring- ett uttryck som är riktat till samspelspartnern och vill tala om någonting för omgivningen

Jag hade med mig ett klipp där Love får leka med sin eltandborste innan själva tandborstningen. Ibland sätter jag på den när han har den i munnen och ibland inte. Man ser vid ett tillfälle hur han tar sig i huvudet och det fastnade vi för att tolka varför. Vi tittade vad som hände stunden innan det. Först sätter jag på den några gånger och då blir han jätteglad. Sedan gör jag det inte några gånger och när man då granskar noga ser man att först gör han ljud som för att visa; sätt på den. Sedan lägger han huvudet på sned. Därefter sparkar han mot mitt ben och inget hjälper. Då lägger han sina händer på huvudet och då... sätter jag på den. Ni skulle se hans leende då!!! Precis som att JA PRECIS DET ÄR DETTA JAG VELAT HELA TIDEN OCH FÖRSÖKT TALA OM!!!!!

Jag beskriver situationen och våran tolkning för att ni ska få lite förståelse hur svårt detta faktiskt är och att Loves små fina tecken knappt går att lägga märke till i situationen utan man måste filma för att i lugn och ro kunna granska. Och jag har tidigare haft synen att vi får ha tålamod. Men det är inte vi som har det, det är Love! Han litar helt på att vi till slut kommer förstå honom, så tapper :)

Jag har träffat helt fantastiska personer och det var riktigt ledsamt när det var dags att skiljas åt. Vi bor ju runtom i hela Sverige så vi kommer med all sannolikhet aldrig träffas igen. Men tur det finns facebook :)

Något jag också insett är hur otroligt proffsiga de är från SPSM. Det är en förmån att få samarbeta med dem!

Till hösten SKA 2 personer som arbetar med Love gå den!! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0