Vad är rättvist?

Det rullar på här. När jag pratar med andra som lever under liknande förhållande som vi inser jag att vi verkligen hittat en fungerande vardag. Det rullar på, det är såhär vårt liv kommer att se ut så länge vi får ha Love hos oss. Love har det bra, jag tror assistenterna trivs med hur vi bor, vi har möjlighet till ett privatliv. Visst skulle vi gärna bo i hus istället men vi värderar mer att kunna bo i detta området nära sjön och här finns inte många hus där hela familjen skulle ha det så bra som vi har det nu.
 
Jag tycker inte vi beklagar oss speciellt ofta. Det hjälper oss inte, utan det är bättre att bara gilla läget. Något som får mig att fundera lite är att vi nu fått frågan från ett par olika håll varför Leon får gå på fritids när jag är föräldraledig för det får ju faktiskt inte X´s barn som också är föräldraledig.... Hm.... kanske för att X har 3 FRISKA barn?? Vad är rättvisa? Är det orättvist att Leon går på fritids när jag är hemma? Nej, jag tycker tvärtom. Jag tycker det hade varit väldigt orättvist om vi inte haft den möjligheten. För vad skulle jag göra som idag när vi hade träff med dietisten kl 13.00 på sjukhuset? Fixat barnvakt till Leon när han slutat skolan? Sett till så han kunde följt med en kompis hem? OM han nu fått plats i bilen (vilket han inte får när det både är assistent, rullstol och vagn till Levi med), skulle jag hämtat honom innan skolan slutade för att han måste med oss? Skulle Daniel gått tidigare från jobbet?
 
Det låter rätt dumt va? Jag har olika sjukhusbesök ett par gånger i månaden där jag skulle stått inför samma problem varje gång. Så nej, för mig är det inte orättvist att ha fritids till Leon. Men vi ser ju alla på saker på olika sätt. Men många tror nog att jag bara är föräldraledig. De ser ju inte som idag när Levi sov. Då passade jag på att ringa alla de där samtalet kring Love jag skjutit på. Jag satte mig också med nytt schema till assistenterna vilket de frågat efter ett tag nu.
 
Det är en hel del moment som "vanliga" föräldralediga inte har. Moment som jag måste sköta oavsett om jag jobbar eller är ledig. Jag vill absolut inte klaga men jag blir lite ledsen när jag förstår att denna "orättvisa" har diskuterats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0