hemhämtad från kortis igen

Denna helgen var kortis-helg och allt såg bra ut med förkylningen så lämnade Love i fredags eftermiddag. Det är alltid jätte-jättejobbigt att lämna men var och kollade läget igår kväll och måste säga att han mår bra där så det kändes bra när jag körde hem.

Men 04.00 ringde mobilen och då hade Love hög feber, kräkte gul-grönt slem och var allmänt medtagen. Så körde ner och hämtade hem honom. Trodde jag skulle behöva åka in men han verkade ändå inte jättesjuk så ringde barnmottagningen i Karlskrona för att se vad de trodde. I tisdags när jag pratade med dr Anders och vi diskuterade att det är jobbigt för mig när jag ringer och de tycker att jag ska ringa sjukvårdsrådgivningen menade han att mycket ligger i hur man presenterar sig. Han tyckte jag kan säga att Love har en allvarlig kromosomavvikelse så de förstår att det inte är vilket barn som. Så... Denna gången sa jag att jag har en Love med hög feber som i grunden har en allvarlig kromosomavvikelse. Men tror mer det skrämde sköterskan för hon förstod verkligen allvaret...

Först kände hon att vi nog behövde köra in men vi bestämde som så efter diskussion med jourläkaren att jag skulle ge dubbel dos alvedon och mat + extra vätska och höras igen om en timme. Som tur var så piggnade Love till och tempen gick ner till 38.3 så nu ska han få ipren och alvedon varvat var 3e timme och blir det inte värre avvaktar vi till måndag så får Anders titta på honom då.

Nu går han runt i sin gåstol så helt klart mycket piggare. Känner att jag vill ha honom mycket upprätt nu när han är slemmig. Love kan få såna febertoppar under sina förkylningar men jag vill verkligen inte riskera att missa nåt allvarligt så bättre att ringa sjukhuset och se vad de tror. Och att sen Anders får kolla honom när det blir vardag igen och de i Karlshamn har öppet. Vi har varit inne nästan varje förkylning och fått honom kollad och ibland har han behövt penicillin och ibland har det varit "onödigt" men jag känner mig lugnare då :)


Kommentarer
Postat av: Malin & Tindra

Tindra brukar också få febertoppar men vi har fått en febernedsättande medicin som är på recept som heter Pronaxen (obs kan ju heta något annat i sverige) och den hjälper i 12h! Brukar ta en par timmar innan den börjar verka fullt ut så nattetid när hon får en febertopp ger vi pronaxen + Panadol och så får hon komma och sova i vår säng utan kläder. Det brukar hjälpa. Sen har hon några gånger fått epilepsianfall pga febertoppen så hon är alltid klängig då och brukar sova med ena foten på mig för att vara säker på att jag inte försvinner :-)



Lycka till med förkylningen!

2011-01-09 @ 21:44:52
URL: http://karperobygge.blogspot.com
Postat av: Malin & Tindra

Tindra brukar också få febertoppar men vi har fått en febernedsättande medicin som är på recept som heter Pronaxen (obs kan ju heta något annat i sverige) och den hjälper i 12h! Brukar ta en par timmar innan den börjar verka fullt ut så nattetid när hon får en febertopp ger vi pronaxen + Panadol och så får hon komma och sova i vår säng utan kläder. Det brukar hjälpa. Sen har hon några gånger fått epilepsianfall pga febertoppen så hon är alltid klängig då och brukar sova med ena foten på mig för att vara säker på att jag inte försvinner :-)



Lycka till med förkylningen!

2011-01-09 @ 21:46:39
URL: http://karperobygge.blogspot.com
Postat av: Madelene

Det ska jag fråga läkaren om, tack Malin! Love har inte krampat sen i oktober trots hög feber, peppar peppar... Så skönt! Hoppas allt är bra med Tindra :)

2011-01-10 @ 08:48:21
Postat av: Amanda

uscha, hoppas love kryar på sig snart..kram

2011-01-11 @ 23:10:58
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0